Прекрасна людина, яка створює красу! А дитина,яка живе у світі ще не так багато років і вже зуміла відчути його красу, увібрала її у свою душу і відтворила свої почуття у малюнку-це справжній талант! Її малюнок – шедевр! Діти малюють.
Сидячи, стоячи, лежачи. Олівцями і фарбами. На папері, на шпалерах, на стінах. У садку і вдома. Малюють справжні картини і незрозумілі "каляки-маляки". Малюють, коли весело.
Малюють, коли сумно. Тому що для дитини малюнок - це її мова, її послання світу. Для дитини малювання - це природний процес розвитку - емоційного, інтелектуального, психомоторного, соціального.
У різному віці- свої малюнки- свій стиль і свої теми.Малюк півтора-двох років захоплено водить олівцем по паперу, отримуючи невимовне задоволення від самого процесу. Для дитини це приголомшливе відкриття - рухи її рук залишають на папері такі чудові сліди! Така краса - і вона це зробила САМА!
У цьому віці важливо дати юному художнику свободу і місце для вияву творчого пориву. Великі аркуші паперу на підлозі і на стіні, олівці, крейда, фарби, фломастери - нехай малює, нехай вивчає фактуру. Нехай творить, а ви, педагоги та батьки, захоплюйтесь її шедеврами. А найкраще - сідайте на підлогу і малюйте разом. Можна навіть просто руками. У цьому віці ми всі - майже Пікассо
Наступна стадія - коли в хаотичному нагромадженні штрихів і закорючок дитина раптом розгледить якийсь образ - колесо, дерево, птицю. Це ціле відкриття - зв'язок між самим предметом і його зображенням.
Це потужний стрибок у розвитку дитини. Починаючи малювати, вона ще не знає, що вийде, але у малюнка з'являється назва. Педагоги повинні злегка стимулювати цей процес, малюючи разом з дитиною, звертати її увагу на те, що виходить на папері - "Дивись, це схоже на ялинку, а це на пташку - ось дзьоб, ось лапки".
Наступний етап - малюнок за попереднім задумом. Дитина знає, що буде зображено, перш, ніж проведе першу лінію. В ході процесу плани можуть змінитися - це нормально. Душа дитини - це цілий світ, великий, таємничий, незбагненний.
Проникнути в усі його секрети, напевно, не під силу нікому. Та й чи потрібно? Адже кожен має право на своє внутрішнє сокровенне ...Але все ж педагогам та батькам необхідно мати певне уявлення про душевний стан своїх вихованців.
Є хороший спосіб це зробити не втручаючись в тендітний світ дитячої душі. Просто поспостерігайте за тим, що малює малюк. Адже якщо придивитися до творчості дітей, можна багато чого побачити і зрозуміти. На папері вони виражають свої почуття, сприйняття навколишнього світу, ставлення до людей, речей, подій.
Наталія ГАРБАРЧУК
Досвід впровадження традиційних та нетрадиційних художніх засобів для розвитку творчих здібностей дітей молодшого дошкільного віку
Наталія ГАРБАРЧУК
Інтегроване заняття
(художньо-продуктивне образотворення+екопростір розвитку дитини):
"Мій спортивний жвавий м"яч"
Юлія ШАДРІНА (з досвіду роботи)
Художньо-продуктивне образотворення з вихованцями молодшого дошкільного віку
Тема «Веселий дощик»
Мета: Вчити дітей за допомогою відтінків зображувати настрій (сумний чи веселий: сумний – темний, веселий – світлий). Продовжувати навчати дітей заповнювати весь простір аркуша паперу, передаючи мазками краплі дощу. Збагачувати враження дітей від образотворчої діяльності, поєднуючи її поетичним словом (народний фольклор). Виховувати дбайливе ставлення до фарб, пензлів – вони чарівники і допомагають дітям творити дива.
Обладнання. Аркуші паперу альбомного формату із зображенням двох хмар (сумної – синя, веселої – блакитна) та зображенням квітів. Аркуш паперу половину альбомного формату із зображенням на одній сумної хмаринки, внизу зображення хлопчика чи дівчинки, на другій – стебло із листочком, для кожної дитини картонні зображення парасольки, фарби, пензлі, серветки, картонні підкладки, скляночки з водою.
Попередня робота: рухлива гра «Сонечко і дощик», бесіда про сезонні явища природи , розглядання картинок з дощем, розучування закличок «Дощику, Дощику!», «Іди , іди , дощику!».
Хід заняття:
1. Сюрпризний момент
- Добрий день, діти! Сьогодні до нас у гості завітали…(стук у двері)
- Так, парасольки. Скільки їх?(дві)
- А навіщо людям парасолька? Коли ще люди найчастіше беруть з собою парасольку?(відповіді дітей)
- Діти, парасольки мені шепочуть, що вони хотіли б подивитись, які у вас є талановиті пальчики. Покажемо їм, що можуть робити наші слухняні пальчики?
2. Пальчикова вправа
Прийшла весна – красна, сонечко яскраво світить і шле свої промінці на землю (руки схрестити, широко розвести пальці, руки підняти вгору)
Із землі починають проростати рослини (стиснути пальці в кулачки, повільно попарно піднімаємо пальці вгору)
Розцвітають квіти (руки при підняті, притулити одна до одної внутрішніми поверхнями зап’ястків)
- Парасолькам сподобались наші пальчики.
3. Бесіда
- Діти, чи звернули ви увагу, однакові наші парасольки? Якого кольору ця парасолька? Як ви гадаєте, який настрій у цієї парасольки?
- А ця яка парасолька? (кольорова) Який настрій у неї веселий чи сумний?
- Ось у парасольок є конверти, цікаво, що ж там у них? Давайте поставимо веселу парасольку, ти нас почекай, а ми подивимось. Що ж нам принесла сумна парасолька?
- Що принесла парасолька? Якщо парасолька сумна, то яка її хмаринка? (теж сумна) Якого кольору сумна хмаринка?
- Діти, парасолька шепоче мені, що вона хоче, щоб ви намалювали сумний дощик.
- Чому буває сумний дощик? (бо холодний, часто затяжний, доводиться сумувати в кімнаті)
- Хто ж допоможе нашим талановитим пальчикам намалювати сумний дощик?
- Так, наша фарба – чарівниця і пензлик – чарівник. Яку фарбу підберемо для сумного дощику?
- Так, синю. Такого ж кольору, як і хмаринка.
4. Показ і пояснення
- Підійдіть, діти, до столиків, сядьте зручно, подивіться як буде малювати сумний дощик. (показ і пояснення вихователем послідовності малювання)
- Поверніться, діти, до своїх столиків, візьміть правильно пензлика – чарівника, намалюйте сумний дощик. (діти працюють за столами, за необхідністю вихователь допомагає дітям)
- Діти, дощик почав йти, а як же допомогти хлопчикам і дівчаткам, які потрапили під дощ? (сховатися під парасолькою, яка лежить у кожного на столі)
- Молодці, діти. Гарно намалювали сумний дощик. А тепер підійдіть до мене.
5. Обігрування заклички
- Діти, дощик сумний, холодний, не привітний. А коли люди хотіли, щоб він перестав йти, то вони промовляли таку закличку:
«Не йди, не йди, дощику»
Не йди, не йди, дощику
Зварю тобі борщику
Та поставлю на горі,
Щоб не їли комарі
- А ще, парасолька дуже хоче погратися з вами в гру «Сонечко і дощик».
6. Рухлива гра «Сонечко і дощик»
- Діти, поки ми розважалися, гралися із сумною парасолькою, наша весела парасолька трішки засумувала. Ти сумна, парасолько, нас почекай, ми подивимося, що принесла нам весела парасолька. Може, вона знову повеселішає.
- Малята, що принесла нам весела парасолька?
- Так, малюнок з квітами. Але що трапилося з квітами? Чому вони схилили свої голівки?
- Напевно, було холодно на вулиці, йшов сумний дощик і квіти не змогли прорости. Що ж робити?
- Так, треба, щоб пішов весняний веселий дощик і допоміг квітам. Давайте закличкою покличемо весняний дощик:
Іди, іди дощику,
Зварю тобі борщику,
Поставлю в кутику,
На зеленім прутику.
Дощик іде, квітка цвіте.
- Діти, який весняний дощик за настроєм?
- Так, веселий, а чому він веселий?
- З якої хмаринки йде веселий дощик? Так, з блакитної, ось такої.
- Малята, допоможімо квіточкам і парасольці намалювати веселий дощик.
7. Дитяче дослідження та експериментування
- Підійдіть до столиків і подивіться. А в нас є блакитна фарба?
- Хоча в нас немає блакитної фарби, але не даремно наша фарба – чарівниця, вона допоможе нам віднайти блакитний колір. Для цього ми змішаємо білу та синю фарби та отримаємо колір, який нам потрібен, щоб намалювати блакитну хмаринку.
- Ну як? Допомогла нам фарба знайти потрібний колір? Який дощик будемо малювати?
- Так, веселий. А краплинки вмієте малювати? Тож краплинки дощу намалюєте самостійно
8. Самостійна робота
- От який веселий, теплий дощик напоїв квіти, і вони підводять голівки, кивають дякують дощику і фарбі, і дітям, що їм допомогли. Давайте покажемо нашим парасолькам які ми намалювали малюнки і подаруємо їх. (діти дарують сумній парасольці сумний дощик, а веселій – веселий )
- Парасольки вам дуже вдячні і хочуть з вами потанцювати.
Поціновування дитячих робіт
9. Рефлексія
- Діти, що вам найбільше сьогодні запам’яталось?
- Хто до нас завітав?
- Для кого чи для чого ми дошик малювати?
- Хто був старанним?
- Чий малюнок найбільше сподобався?