Окрім всіх нас є на світі
Дуже особливі діти.
Ніби квіточки тендітні
Добрі, лагідні привітні.
Їм не просто все вдається
І не легко так живеться,
Але кожен з них – людина
Неповторна та єдина!
Рекомендує асистент вихователя Тетяна ЗАДОРОЖНА
Для Вас, колеги!
Для ефективного розвитку соціальних вмінь у дітей з особливостями психофізичного розвитку створюйте таке середовище, в якому б усіх дітей сприймали й поважали.
Пам’ятайте, кожній дитині властивий свій темперамент, рівень розвитку та індивідуальні особливості. Намагайтесь толерантно сприймати людські відмінності й навчати цьому малят.
Дитина з ООП не повинна займати особливе становище в групі, вона має відчувати себе природно, досягати самостійності, наскільки це можливо. Створюйте таку атмосферу взаєморозуміння і взаємодопомоги між дітьми, яка б могла забезпечити дитині з особливими освітніми потребами можливість самоствердитися, набути певні навички соціальної поведінки.
Сприяйте налагодженню дружніх стосунків дітей природним шляхом. Не намагайтеся примушувати дітей до дружби, оскільки такі взаємини мають розвиватися безпосередньо. Не приділяйте цьому питанню надмірної уваги й не занадто наполягайте на необхідності взаємодії дітей з особливими потребами та дітей із типовим розвитком. Такими діями ви можете закріпити у свідомості останніх думку про те, що дітям з особливими потребами необхідно допомагати, а не те - що слід налагоджувати рівноправні взаємовигідні соціальні стосунки.
Вчіть дітей з повагою ставитися до однолітків і додержуватися норм поведінки під час взаємодії, поважати гідність дітей з особливими потребами. Наприклад, комусь можуть бути неприємні часті торкання. Інколи діти можуть ставитися до дітей з особливими потребами як до ляльок або домашніх тварин.
Вчинки говорять більше за слова, а тому демонструйте дітям позитивну соціальну поведінку. Якщо вихователь, помічник вихователя в групі ставитимуться до всіх дітей з повагою, вихованці діятимуть аналогічно. Якщо ж вони будуть бачити зверхнє, грубе або неуважне ставлення дорослих один до одного та до вихованців, вони будуть наслідувати це під час взаємодії з однолітками. Будь-які дії вихователя в групі не лишаються непоміченими й впливають на дітей.
Заохочуйте дітей до співробітництва й взаємній допомозі. Необхідно зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей з особливими потребами є власні інтереси, здібності й таланти, якими вони можуть поділитися з іншими. Вчіть дітей обмінюватися послугами. Це має бути взаємний, а не однобічний процес. Діти з особливими потребами мають не лише отримувати допомогу, а й надавати її іншим.
Діти з недостатнім розвитком комунікативних навичок не можуть започаткувати гру, не вміють приєднуватися до неї. Для розвитку цих умінь потрібна цілеспрямована допомога педагога шляхом моделювання поведінки і підкріплення. Щоб заохотити дитину з ООП до гри, вихователь має приєднатися до гравців, залучити малюка, а коли він буде здатний самостійно гратися з однолітками, поступово залишити дітей. Інколи необхідне фізичне керування дітьми з ООП під час гри, доки вони не оволодіють мистецтвом самостійної гри.
Діти, що не бажають гратися з однолітками, можуть боятися це робити, діяти дуже повільно або демонструвати агресивність. Щоб сприяти соціальному розвиткові таких дітей, пропонуйте дітям безпечне місце, звідки вони б могли спостерігати за діяльністю інших дітей. Часто малята багато чому навчаються в такий спосіб і можуть повністю долучитися до гри через спостереження. Використовуйте позитивне схвалення. Посмішка, кивок головою чи погладжування по спині дитини можуть бути ефективнішими, ніж голосні коментарі перед усією групою.
Не примушуйте дітей брати участь у групових видах діяльності, а приділяйте їм індивідуальну увагу, щоб у них з’явилося почуття довіри, необхідне для колективної роботи.
З досвіду роботи асистента вихователя Тетяни ЗАДОРОЖНОЇ
Комплекс практичних підходів, який має назву секвенційної моделі.
Це комплекс вправ, який виконується системно, послідовно ускладнюючись.
Така модель працює з дітьми будь-якого віку, що мають розлади в роботі сенсорних систем та емоційно-вольові порушення. Саме ці типи порушень характерні, передусім, для дітей з розладами аутичного спектру
Вправа 1. Масаж всього тіла долонями
Опис вправи: Вибираємо найприємнішу дитині форму для масажу. Починаємо з розігріваючого масажу – погладжування, можна супроводжувати примовками. Переходимо до більш динамічних форм:
«Дощик». Легке плескання кінчиками пальців по поверхні тіла. Сила тиску поступово збільшується.
«Рубання». Легкі удари ребром долоні під різним кутом до тіла дитини.
«Човник». Дорослий складає долоні човником і плескає ними тіло дитини.
«Тісто». Дорослий розминає тіло дитини, ніби місить тісто.
«Кулачки». Масаж виконується кулачками, притискаючи їх до тіла дитини.
«Черв’ячок». Зібрати шкіру дитини пальцями й легенько пересувати її знизу догори.
«Гусачок». Пощипування тіла дитини кінчиками пальців.
Погладжування тіла дитини долонями, здійснюючи кругові руки.
Час виконання: 30 секунд на одну частину тіла
Вправа 2. Масаж долоні
Опис вправи: Під час виконання вправи потрібно називати частину долоні, яку затискаємо:
«Затискання». Сильно затискаємо руку, палець, пізніше інші частини руки (пізніше ноги) своїми долонями, називаючи при цьому частину тіла, з якою відбувається взаємодія.
«Їжачок». Масаж долоні дитини гумовим м’ячиком з шипами.
Час виконання: 30 секунд на долоню
Вправа 3. Вправи для долоні й пальців
Опис вправи: «Закрий – відкрий». Дорослий допомагає дитині стулити кулачок і відкрити його.
Час виконання: 30 секунд на кожну руку
Вправа 4. Масаж стоп
Опис вправи:
«Притискання». Дорослий сильно притискає руками стопи дитини. Дії супроводжує називанням частин стопи, з якими взаємодії.
«Їжачок». Використовується гумові м’ячики з шипами різної твердості (починаємо з найм’якшого). Крутимо м’ячиком, змінюючи силу натиску, натискаючи на стопу і називаючи частину ноги, з якою взаємодіє м’ячик.
Час виконання: 30 секунд на стопу
Вправа 5. Підскакування на двох ногах
Опис вправи: «Підскакування на двох ногах». Вправу слід виконувати босоніж для профілактики плоскостопості і додаткової стимуляції.
Вправу починаємо від підстрибування на місці на двох ногах. Спочатку дитині допомагає дорослий, який тримає дитину за руки і підскакує разом з нею в такт. Коли дитина вже підстрибує самостійно, дорослий перестає допомагати. Прагнемо, щоб дитина стрибала самостійно. Під час виконання цієї вправи слідкуємо, щоб дитина тримала спинку рівно.
«Зіскакування». Зіскакування обома ногами на підлогу з предмету. (лава, стільчик; висота 20-30 см.)
Час виконання: Індивідуально
Вправа 6. Вставання
Опис вправи: Дитині необхідно показати, як треба присісти або допомогти їй це зробити (дорослий знаходиться за спиною дитини, тримає її за руки і допомагає їй присісти). Потрібно присісти та обхопити руками коліна. З такого положення дитині потрібно піднятися у повний зріст і підняти руки вгору Стопи при цьому не відриваються від підлоги.
Час виконання: Починати з 2-3 разів
Вправа 7. Водіння очима за предметом
Опис вправи: Саджаємо дитину і сідаємо навпроти неї. У руці дорослого знаходиться іграшка (або інший предмет), який цікавить дитину. Просимо дитину, щоб вона водила поглядом за тою іграшкою. Іграшку рухаємо вниз, вгору, вбік по скошеній лінії, по колу, крутимо нею вісімку.
Час виконання: 30 секунд-1 хвилина. Час збільшуємо поступово
Вправа 7. Слухання шепотіння
Опис вправи: Безпосередньо на вухо дитини шепочемо позитивну інформацію, яка його стосується (я тебе люблю, ти найкращий хлопчик; або нейтральну інформацію чи віршики). Почергово шепочемо то до лівого, то до правого вуха. Вправу можна виконувати або в час відведений для вправи, або ж на впродовж дня декілька разів повторюючи її.
Час виконання: 1 хвилина
Вправа 8. Показ картинок «Кольори»
Опис вправи: У будь-який зручний час посадити дитину перед собою. Показувати картки по черзі і називати колір: «червоний», «жовтий», «зелений», «синій» (без будь-яких інших пояснень, конкретно: «червоний» і т. д.).
Наступний раз показувати картку іншою стороною, де записано назву кольору (друковане слово, напр. «червоний»). Виконання вправи повторюється багаторазово.
Час виконання: Сприймання кожної картинки 3-5 секунд
Повна версія вправ міститься в навчальному посібнику К. О. Островської, О. Л. Саламон, Л. І. Січкар, Ю. В. Кондратенко, Н. В. Рєзнік «Секвенційні програми допомоги дітям з аутизмом».
З досвіду роботи асистента вихователя
Тетяни ЗАДОРОЖНОЇ
Вправи для розвитку пам’яті та уваги
1. Вправа «Швидко назви». Вихователь показує дитині картинки і швидко їх прибирає. Дитина повинна по пам’яті назвати, що бачила.
2. Вправа «Повтори за мною». Проводиться ритмічний стукіт (паличкою об стіл). Від вихованця вимагається повторити його.
4. Вправа «Покажи». Виконується який-небудь рух. Дитина по пам’яті повинна його повторити.
5. Вправа «Не помились». Дитині зав’язують очі, вихователь торкається його. Дитина повинна визначити скільки разів до нього торкнулися.
Вправи для визначення кольору, форми, величини
1. Показується якась фігурка з кольорової геометричної мозаїки (ромб, круг, трикутник). Дитина повинна вибрати таку ж за формою (по кольору).
2. Показується певна фігурка (з тієї ж мозаїки), а потім вона прибирається. Дитина по пам’яті повинна підібрати таку ж.
3. Розкладання різнокольорових кульок, кружечків, паличок в кучки по кольору.
4. Складання різних пірамідок.
5. Будування ланцюжком кубиків однакового розміру і одного кольору. Будування кубиків різної величини в ряд за принципом поступового зменшення розміру кожного наступного кубика.
6. Виставляють однорідні предмети різного розміру (грибочки, човники, ляльки і т.д.). дитині пропонують показати найбільшу – найменшу.
7. Розкладаються різні предмети контрастних кольорів. Дитині пропонують відокремити предмети одного кольору від предметів іншого кольору. Потім вчать правильно називати ці кольори; поступово вводять нові. Шляхом вправ на різних предметах, групуючи їх і називаючи колір, дитина навчається правильно розпізнавати і називати кольори. Можна використовувати намистинки, кульки, мотки ниток, смужки паперу, палички, прапорці, ґудзики, предмети, зроблені з пластиліну (кульки, ковбаски, яблучка) і т.д.
З досвіду роботи асистента вихователя
Надії ІВАНИЦЬКОЇ
РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ І ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ
Розвиток дрібної моторики пальчиків корисний не тільки сам по собі. Нині багато говорять про взаємозв’язок між точним рухом пальців рук та формуванням мовленням дитини. Налагоджена і вміла робота пальчиків допомагає розвиватися мовленню та інтелекту, позитивно впливає на весь організм, готує неслухняну ручку до письма. Вправи на розвиток дрібної моторики допомагають не тільки розвивати мислення, мовлення, інтелектуальні здібності дитини, навички письма та малювання, а й розважають, допомагають у хвилину плачу, стають у пригоді для відновлення емоційного стану. У цьому матеріалі описанні види ігор, які можна використовувати для розвитку дрібної моторики рук дітей з особливими освітніми проблемами. Вправи призначені для використання на заняттях корекційними педагогами, асистентом та батьками.
Ось які представлені ігри:
1. «Знайди де чий хвіст?»- Вихователь розглядає з дітиною зображення тварин. Розмовляє з дитиною, звуконаслідує уточнює, яких тварин вона бачать, чого не вистачає звірам (хвоста). Потім пропонує дітям підібрати кожній тварині свій хвіст.
2. «Підбери за кольором»- вчити назви кольорів, вчити співвідносити за кольором, розвивати сенсорну сферу дітей.
3. «Чого не вистачає?»- вчити дітей запам'ятовувати предмети і їх зображення, розташування предметів і картинок в просторі, розвивати зв'язне мовлення.
4. «Долоньки»- Розвиток просторового мислення ,розвиток емоційного інтелекту, розвиток уваги ,розвиток пам’яті.
5. «Масажний килимок»-розвиває дрібну моторику, тактильні відчуття, психічні процеси.
6. «Підбери за формою»-сприяє вивченню форми, кольору,розвитку уваги, мислення
7. «Телефон з кнопочками»- Іграшка розвиває дрібну моторику, комунікабельність, логічне мислення, звукове, візуальне та колірне сприйняття, фонематичний слух, уважність, посидючість, пам'ять та уяву.
8. «Досточка для малювання»- сприяє розвитку уяви, образного мислення, логічного мислення, фантазії та творчих здібностей, цілісного сприйняття світу, дрібної моторики, концентрації уваги і посидючості.
9. «Лабіринт»-розвиває координацію кисті рук, орієнтацію на папері.
10.«Мозаїка»- сприяє розвитку уяви, образного мислення, логічного мислення, фантазії та творчих здібностей, цілісного сприйняття світу, дрібної моторики, концентрації уваги і посидючості.
11. «Шнурівка»- розвивати дрібну моторику рук. Виховувати зосередженість, уважність, здатність до подолання труднощів під час гри.
12. «Веселі блискавки»- розвивають дрібну моторику, навички самообслуговування.
Сенсорний круг.
Авторський дидактичний посібник
Надії ІВАНИЦЬКОЇ
Асистент вихователя Анна НЕДАШКОВСЬКА презентує
Авторські дидактичні ігри асистента вихователя Галини ВОЛОХ
Опис
«Відтвори рядок»
Підібрати геометричні фігури за формою і кольором.
«Геометричні фігури навколо нас»
Вчити називати геометричні фігури , які є у ведмедика.
«Підбери колір»
Гра на увагу та розрізнення кольорів.
«Цікаві картинки»
Дивлячись на зразок відтворити з математичних паличок різні картинки (прапор, літак, машина, телевізор і тд.)
«Частина та ціле»
Вчити добирати частинку до цілого.
«Зоопарк»
Гра на уважність.
«Звуконаслідувальні рядки»
Дивлячись на зображення відтворити звук, який видає цей предмет.
«Чий хвіст і мордочка»
Закріплювати назви диких та свістських тварин, розвивати зорове сприймання та увагу підбираючи правильні частини тіла до тварини.
«Посади комашку на квіточку»
Провести лінію по пунктиру , правильно тримаючи олівець у руці.
Гра з прищіпками «Хто ,що їсть?»
Підбирати овочі та фрукти які їдять знайомі тварини.
«Підбери чашечку до блюдця»
Вчити розрізняти кольори та підбирати за кольором.
«Фігурний ряд»
Підбирати і заповнювати ряди геометричними фігурами.
«Прикрасимо ялинку»
Розвивати дрібну моторику, вчити розрізняти кольори та геометричні фігури.
«Великий-маленький»
Підбирати однакові картинки за розміром.