Тренінг: «Психолого-педагогічні засади організації
командної взаємодії у колективі ЗДО»
Мета тренінгу. Формування командної взаємодії, досягнення спільних цілей для успішної діяльності колективу ДНЗ, забезпечення сприятливого мікроклімату, розвиток комунікативних навичок, стресостійкості, дотримання академічної доброчесності, вміння ефективно і раціонально використовувати час для активної взаємодії у колективі.
Очікувані результати. Згуртування колективу ДНЗ, підвищення професійної компетентності, удосконалення трудових функцій, партнерська взаємодія між учасниками освітнього процесу, здійснення рефлексії власної професійної діяльності, сприятливий психологічний мікроклімат, ефективність і раціональність використання робочого часу.
Завдання тренінгу.
- Формування сприятливого психологічного клімату;
- знаходження подібностей в учасників групи для поліпшення взаємодії між ними;
- розвиток вміння працювати в команді;
- формування вмінь раціонально використовувати час;
- усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функції при виконанні посадових обов*язків
- підвищення комунікативних навичків педагогів;
- установка на позитивний настрій, успіх, щастя, добро.
План.
1. Вступне слово.
2. Вправа «Прийняття правил роботи в групі».
3. Вправа «Мої очікування від тренінгу»
4. Результати анкетування.
5. Вправа «Серветка».
6. Психогеометричний тест ( Сьюзен Дилінгер)
7. Кульмінація – ПРИТЧА.
8. Вправа –руханка «Вагончик»
9. Тілесно-орієнтаційна вправа «Наш колектив».
10. Тест «Колесо життєвого балансу».
11. Вирішення робочих ситуацій .
12. Вправа «Фото дня» (домашнє завдання)
13. Тест за Надією Букатар
14. Правила ефективної організації робочого часу.
15. Вправа «Рефлексія»
16. Вправа «Кошик порад»
17. Притча.
1.Вступне слово. Шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо з Вами про психологічний клімат колективу, а також про важливість розподіляти свій час для результативного і ефективного виконання своїх посадових обов’язків.
Психологічний клімат - це міжособистісні відносини, типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій.
В одному кліматі рослина може розквітнути, в іншому - зачахнути. Те ж саме можна сказати і про психологічний клімат: в одних умовах люди відчувають себе некомфортно, прагнуть покинути колектив, проводять в ньому менше часу, їх особистісний ріст сповільнюється, в інших - колектив функціонує оптимально і його члени отримують можливість максимально повно реалізувати свій потенціал.
Клімат називають сприятливим, якщо в колективі панує атмосфера доброзичливості, турботи про кожного, довіри і вимогливості.
А ЧАС – це найбільш дефіцитний ресурс, і якщо ним не керувати, то все інше також залишиться некерованим. Пітер Ф. Друкер
2. Вправа «Прийняття правил роботи в групі»
Мета: ознайомити педагогів з правилами роботи в групі, емоційно налаштувати їх на співпрацю та створити сприятливий психологічний клімат.
Хід: ведучий пропонує учасникам розглянути та узгодити правила роботі в групі.
· Говорити за правилом «тут і тепер».
· Не перебивати партнера.
· Не давати порад, якщо про це не просять.
· Правило «тихого» мобільного.
· Бути щирим, активним.
· Правило «закритого кола» — конфіденційність.
(Ватман, на якому записані ці правила, прикріплений на дошці. Учасники за бажанням доповнюють їх своїми правилами.)
3.Вправа «Мої очікування від тренінгу»
Мета: визначити очікування учасників від тренінгу.
Хід: ведучий пропонує педагогам написати на стікерах очікування від тренінгу та наклеїти стікери у відведеному місці на дошці.
4.Результати анкетування. Результати анкетування засвідчили про позитивні сторони у діяльності колективу, міжособистісних стосунках, але й виявили слабкі сторони.
5.Вправа «Серветка».
Мета: усвідомлення своєї неповторності.
Обладнання: паперові серветки.
Хід вправи: Психолог роздає учасникам серветки. Учасники повинні чітко виконувати інструкцію ведучого: «Наші серветки складені квадратом. Зліва на право складіть її так, щоб вийшов трикутник. Тепер надірвіть одну з вершин трикутника. Далі у трикутнику намагайтеся вирвати невеличке коло. Навколо цього кола зробіть маленькі дірочки. А тепер розверніть ваші серветки. Що ми бачимо? Чи всі наслідували інструкції? Чи є однакові серветки? Який висновок ми можемо зробити? (відповіді ). Так дійсно, всі ми схожі і одночасно всі ми такі різні… ».
А які ми на підсвідомому, інтуїтивному «відчутті»?
6.Психогеометричний тест ( Сьюзен Дилінгер)
Як підсумок нашої вправи та тесту хочу вас познайомити з однією притчою.
7.Вправа «Притча»
До однієї оази прийшов молодий юнак, попив води і запитав у старого, який відпочивав біля джерела:
- Які люди тут живуть?
Старий в свою чергу запитав у юнака:
- А які люди живуть там, звідки ти прийшов?
- Купка егоїстів з поганими помислами – відповів молодий чоловік.
- Таких же знайдеш і тут – сказав старий.
В той же день інший юнак підійшов до джерела втамувати спрагу, він привітався і запитав:
-Які люди живуть в цьому місці?
Старий у відповідь задав те ж питання:
- А які живуть там, звідки ти прийшов?
- Прекрасні! Гостинні і дружелюбні. Мені боляче було розлучатися з ними.
- Таких же знайдеш і тут – сказав старий.
Один чоловік, який чув обидві розмови, спитав:
- Як ти міг дати дві таких різних відповіді на одне і те ж питання?
На що старий відповів:
- Кожен із нас може бачити тільки те, що несе в своєму серці.
У наших руках можливість створити в закладі таку атмосферу, в якій всі будуть почувати себе "як удома", атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і прийняття.
А зараз ми порухаємось і перевіримо як ми можемо приймати і довіряти.
8.Вправа-руханка «Вагончик»
Мета: розвивати вміння відчувати колектив, формувати згуртованість.
Хід: ведучий пропонує учасникам стати одне за одним, покласти руки на плечі одне одному й заплющити очі. Потім він веде «учасників-вагончиків» у різних напрямках по кімнаті, а вони мають рухатися за його голосом і не розривати «потяг».
Аналіз: чи складно було довіряти ведучому під час вправи-руханки, опишіть відчуття, які виникли після вправи.
Зараз я пропоную Вам погрупуватися і розміститись так, як працюєте (по вікових групах) і розслабилися, адже ви у своєму маленькому колективі.
9.Тілесно-орієнтаційна вправа «Мій колектив»
Мета: усвідомлення учасниками рис і якостей колективу в якому вони працюють.
Хід: Кожен колектив індивідуальний і неповторний. Бувають колективи схожі на:
Сипучий пісок. Показуємо сипання піску з долонь. Скільки піщинок зібрано разом, і водночас кожна з них сама по собі. Повіє легенький вітерець — віднесе частину піску, що лежить з краю, подалі. Повіє вітер сильніше — рознесе пісок на всі боки, поки хто-небудь не згребе його в купу. Буває так і в колективах. Неначе всі разом, і в той же час кожен сам по собі. Немає зв’язку між людьми. В одному випадку вони не прагнуть піти один одному назустріч. В іншому — не бажають знайти спільних інтересів, спільної мови. Немає тут того авторитетного центру, навколо якого відбувалось би об’єднання, згуртування людей, де кожен відчував би, що він потрібний іншому. А поки «сипучий пісок» не приносить ні радості, ні задоволення тим, хто є в його складі.
М’яка глина. «Мнемо» глину
Відомо, що м’яка глина — матеріал, який порівняно легко піддається обробці й з нього можна ліпити різні вироби. У руках майстра цей матеріал перетворюється на прекрасний виріб. Але якщо до нього не докласти зусиль, то він може залишитися простим шматком глини. На цій стадії більш помітні зусилля для згуртування колективу, хоча це можуть бути перші кроки. Не все виходить, нема достатнього досвіду взаємодії, взаємодопомоги. Важко досягти якої-небудь мети. Стосунки доброзичливі, проте не скажеш, що колеги завжди готові прийти на допомогу. Якщо це й відбувається, то рідко. У групі існують замкнені приятельські угруповання, які мало спілкуються між собою.
Мерехтливий маяк. Показуємо розкриту долоню та різко зжимаймо – розжимаймо пальці.
У штормовому морі мерехтливий маяк і початківцю, і досвідченому мореплавцеві приносить упевненість, що курс вибраний правильно. Необхідно тільки бути уважним, не втратити маяк з поля зору. Зауважте, маяк не горить постійним світлом, а періодично викидає пучки світла і неначе говорить: «Я тут. Я готовий прийти на допомогу». Колектив також подає кожному сигнал: «Так тримати». У такій групі переважає бажання працювати спільно, допомагати один одному, товаришувати. Але бажання — це ще не все. Бачимо прояви активності спалахами, та й це не у всіх.
Пурпурові вітрила. Дуємо на долоні. Символ спрямованості вперед, дружньої вірності й обов’язку. Тут живуть і діють за принципом: «Один за всіх — і всі за одного». Дружня прихильність і зацікавлення справами один одного поєднуються з принциповістю і взаємною вимогливістю. Командний склад вітрильника — знаючі та надійні організатори й авторитетні особистості. До них ідуть за порадою, допомогою. У більшості членів екіпажу є почуття гордості за колектив. Усі переживають, коли з кимось трапиться невдача. Але хоча група згуртована, вона не завжди готова йти всупереч бурям. Не завжди вистачає мужності визнати свої помилки зразу, але це становище може бути виправлене.
Факел, що палає (робимо руками «ліхтарики»),— це живе полум’я, матеріалом якого є єдина воля, взаєморозуміння, ділова співпраця, відповідальність кожного не тільки за себе, а й за інших. Тут яскраво виявляються всі якості колективу, які характерні для пурпурового вітрила. Але не тільки це. Справжнім колективом можна назвати тільки таку групу, яка не залишається у вузьких рамках. Справжній колектив той, де люди самі бачать, коли вони потрібні, і самі йдуть на допомогу; той, де не залишаються байдужими, якщо іншим погано.
Ведучий. Риторичні питання: отже, хто впізнав свій маленький колектив? Який опис видається вам найбільш влучним? Виберіть для свого колективу один із варіантів.
З маленьких колективів складається великий, робимо висновок, що наш колектив це - ??? .
Порівнюючи з анонімним анкетуванням робимо висновок ………
Я думаю, що декого переконала у тому, що дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не поодиноких, нехай навіть дуже частих, спалахів і до цього треба прагнути і йти.
А на це все потрібно час. Де його взяти?
Мистецтво керувати собою, своїм часом, своїм життям – це само- менеджмент.
Цікаве За статистикою із 100 працівників 1 має достатньо часу, 8 потребують 10% додатково, 40 потребують 25% додатково, 49 не вистачає 50% додатково.
Зараз кожен з вас для себе визначить своє слабке місце в житті, над яким потрібно попрацювати.
10.«Колесо життєвого балансу».
Це ви побачили свої слабкі місця в цілому житті але ми повернемось до життя в колективі. Та спробуємо вирішити життєві будені ситуації.
11.Ситуації:
1. Вихователь-методист попередив вихователя за 30хв., що прийде на заняття. В цей день дітей прийшло більше і не вистачає роздаткового матеріалу. Вихователю потрібно підготувати додатковий матеріал, створити середовище та підшукати відео в інтернеті.
Дії кожного працівника в групі у даній ситуації.
2.В садочок без попередження завітали працівники ДержПродСлужби (санстанція). На даний час в групі помічник вихователя не встигла помити посуд, змінити кількість рушників, застелити ліжка. А у вихователя не помиті іграшки.
Дії кожного працівника в групі.
3.Зранку батьки привели дитину до садочка і висловили незадоволення, що дитина прийшла додому з мокрими рукавами і без шкарпеток. Вихователь сказала, що це не додивилась помічник вихователя, а помічник в свою чергу звинуватив вихователя. Хто правий?
4.Вихователь, помічник вихователя і асистент вихователя в той час коли діти відпочивали займались особистими справами. В результаті чого вихователь не встиг підготуватись до наступного дня, помічник вихователя не прибрав групову кімнату, а асистент не написав план. Наступного дня вихователь дав вказівку асистенту і помічнику щодо підготовки різних метеріалів до занять, не зважаючи на їхні обов’язки. Чи правомірні дії вихователя? А як би вчинили ви?
5. В садочку проходить конкурс «Найкраща група». Який внесок зробить кожний з працівників групи для перемоги?
6. З управління освіти прийшло розпорядження про проведення Тижня БЖД. Творча група в складі музичного керівника, вчителя-логопеда, вихователя-методиста повинні скласти план тижня. Як розподілити обов’язки між членами групи з найменшою затратою часу для всіх?
Щоб слабке місце стало сильним над ним потрібно попрацювати. А щоб витрачений час приніс позитивний результат потрібно чітко усвідомити «чи я цього хочу? що потрібно для цього зробити? що я за це буду мати?».
7.Вправа «Фото дня»
Домашнім завданням у вас було зробити «фото дня» (всього робочого, детальний опис цілого дня по годинах, хвилинах) Але я думаю, що до цього ви віднеслись справедливо ( так як для себе).
Тепер так як ви, сидите з тими колегами, що протягом дня перебуваєте багато часу та виконуєте разом дії, я пропоную обговорити свої «фото дня», визначити які моменти у вас співпадають ( особливо педагогів з помічниками). І скласти одне єдине «фото дня» для своєї групи яке б ви важали ідеальним для вашого маленького колективу. Врахуйте: всі допомагають один одному, всі підтримують один одного, всі вміють спілкуватися один з одним і є ми, а не я.
Проаналізуємо: чи було складно? що заважало? що можна замініти? що можна делегувати ? що відволікало? чи прислухались ви до думки один одного?
12. Тест для педагогів (за Надією Букатар)
13.Правила ефективної організації робочого часу.
- Письмове планування і розподіл часу;
- Визначення пріоритетів, розподілення завдань;
- Правило «2 хвилин» - все що можна зробити прямо зараз, не відкладаємо;
- Обмеження часу виконання кожного завдання, дедлайни.
- Контроль результативності використання часу;
- Блокування «пожирачів» часу;
- Важливі справи вранці – пік ефективності, найпродуктивніший час доби;
- Відкладіть справи, що відволікають;
- Плануючи день звечора, передбачити 20% на випадковість, що можуть перешкодити роботі.
Кожен з вас зробив для себе висновок і внесе корективи в свою роботу.
14. Вправа «Рефлексія»
Мета: виявити, наскільки тренінгове заняття було цікавим і корисним, отримати зворотний зв’язок.
Хід: ведучий пропонує учасникам підійти до дошки й зняти свої стікери, де записані очікування від тренінгу. Потім кожен учасник по черзі зачитує зі стікера очікування від заняття, говорить свої враження від тренінгу та підсумовує, чи вони виправдалися.
15. Вправа "Кошик порад" ( кошик, надруковані поради) .
Учасники по черзі достають з кошика поради та читають вголос.
1. Регулярно висипайтеся.
2. Спробуйте говорити і ходити повільніше.
3. Більше гуляйте на свіжому повітрі.
4. Складайте список справ на сьогодні.
5. Ставте перед собою тільки реальні цілі.
6. Виділяйте в день хоч би одну годину для себе.
7. Посміхайтеся і говоріть собі компліменти, дивлячись в дзеркало.
8. Розкажіть про свої неприємності близькій людині.
9. Постарайтеся злічити про себе до десяти.
10. Приготуйте чашку теплого чаю з трав, прийміть теплу ванну
або душ.
11. Уникайте зайвих обіцянок, оцініть свої можливості.
12. Знайте свої підйоми і спади настрою.
13. Живіть сьогоднішнім днем, не вимагайте занадто багато чого
для себе.
14. Згадайте свої відчуття, коли все було добре.
15. Не намагайтеся догодити усім - це не реально.
16. Пам'ятайте, що Ви не самотні.
17. Будьте оптимістом! Це допоможе знаходити в житті куди
більше радості, ніж смутку.
18. Не кваптеся приймати які-небудь рішення. Спочатку
заспокойтеся.
19. Прийміть свою невдачу! У кожної людини є свої достоїнства і
недоліки.
20. У будь-якому мінусі шукайте плюси.
16. Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!